Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

fredag 20. november 2009

Lise gjør enda flere ting hun ikke kan..

I forrige uke kom jeg plutselig på at jeg skulle ta opp strikkepinnene igjen. De har hvilt siden i 1988, sånn ca. Var en ivrig, om enn ikke så veldig flink, genserstrikker på 80-tallet. Ja, det var sånne puse-angoragensere det gikk i. Strikka noen riktig fæle eksemplarer, i både orange og knall rosa.

Jeg lot meg inspirere av ei jeg jobber sammen med. Hun åpenbarte seg som dén vottefabrikken på ei nattevakt vi gikk sammen. Jeg ble dritimponert og ville først ha henne til å lage meg et par. Hun endte med å gi meg et "crash-course" i vottestrikking! Det var jo faktisk bare-bare! Dagen etter ble mor sendt ut på garn- og pinnejakt og kom hjem med finfint grått garn og glimrende fine trepinner.

Som tenkt, så gjort; jeg iverksatte strikking. Det var som min kollega sa; det er som å ha lært å sykle! Jeg kunne fremdeles legge opp masker og sannelig kunne jeg ikke strikke også!

Etter ei nattevakt, var min første vott et faktum! Med tommel og det hele! Jeg var så fornøyd og imponert over meg selv at jeg straks gjøv løs på nøstet som skulle bli til den neste votten. Den lot seg bli til ganske uten videre i løpet av neste nattevakt og vips, jeg hadde strikket mitt første vottepar. Da var det bare å feste trådene og snurre en fin tråd til å ha rundt håndleddet og det enorme votteparet var klar for den store forvandlingen; toving i vaskemaskinen. Jeg var så spent at jeg måtte tove dem i maskinen på jobb om natta!

Etter 1 time og 20 minutt kom sannhetens øyeblikk; hva ville vente meg i vaskemaskinen?? Der lå, ganske riktig og ganske overraskende, et par flotte, tovede votter! De passa jo perfekt til meg og jeg klappa meg sjøl på skuldra og nikka anerkjennende. Dette var husmora si, det!

Det var først da jeg var godt i gang med det andre votteparet at jeg kom på at noe måtte ha vært galt med det første paret. Jeg løp ut for å se på dem; joda, ganske riktig! -jeg hadde strikka to høyrevotter!

-den ene klarer man å få på venstrehånda og det ser "helt ok" ut, fellinga går på langs på den ene votten og litt sånn "på kryss" på den andre..Ækte håndarbeid, kan en vel si? Faktum er at jeg er tilbake i 1988; jeg er en ivrig og ikke så veldig flink strikker. Lærdommen her er: med toving blir alt bra!

Ingen kommentarer: