Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

tirsdag 2. mars 2010

Brennstoff til primusen!

Jeg sverger stort sett til bensin som brennstoff på primusen min. Det er enklere å bruke gass om sommeren når temperaturen tillater det, men det er ikke alltid at jeg gidder å skifte dyser for å bruke gass. Renset bensin er svindyrt på sportsbutikkene; rundt en hundrelapp for en liter. Et lurt triks er å kjøpe 5 literskanner med renset 4-taktsbensin på Statoil. Der koster hver kanne ca 190 kroner. En ganske kraftig besparelse, med andre ord!  Dette er like god bensin som den svindyre og du risikerer ikke at primusen "kokser" ned.

Har gått til innkjøp av en gryte med varmeveksler i bunnen, den skal visstnok få ned bensinforbruket opp mot 50%, så vi er riktig spente på hvor lite bensin vi klarer å komme ned i. Vi orker ikke å være så strenge, så vi har beregna en god halvliter per dag i brennstoff; det burde være nok om vi ikke bruker for mye til teltoppvarming. Viktig å huske å bruke vindskjermen rundt primusen når man koker ute!

Mye som skal beregnes, men jeg kjenner at jeg ikke orker å telle antall dopapirtørk jeg bruker i det daglige for å beregne hvor mye dopapir vi skal ha med. Vi skal uansett ned til sivilisasjonen i Tana og har der mulighet til å rette opp i feilberegninger og fylle på i mankobeholdning før vi drar videre. Inger Marlen blir med i ca ei uke fra Tana.

Ingen kommentarer: