Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

fredag 3. september 2010

Brøgger rundt i turbofart.

Da jeg kom opp hit tidligere i sommer, satte jeg meg som mål å overnatte alle velferdens hytter i løpet av sommeren. Det viste seg, ikke overraskende, å være et litt for ambisiøst mål.

Forrige helg var vi tilbake på Dærten. Hytta jeg til sammen har tilbragt 3 netter fordelt på tre ulike turer gjennom sommeren, sesongens vinner med andre ord. Har også overnatta 3 netter på Haugenhytta, men fordelt på bare to turer.

Utenom dette har jeg overnatta på Gåsebu, Tyskerhytta, Kjærsvika, Camp Zoe, Gorillaheimen og Ragnahytta. Har besøkt, eller vært utenfor, Londonhyttene, Brandal, Antons Verk, Stenehytta, Nilsebu, Lloyds hotell og Laxebu. Jeg har ikke vært på Geopol, Polskleiren eller på Jensebu og heller ikke på Camp Heaven eller på den som ligger i St. Johnsfjorden.

Til at vi tidvis har jobbet 6-dagersuker, må jeg si meg ganske fornøyd. Tre av turene har vært overnattingsturer med kajakk, andre turer har vært til fots, til skis, til båts og med sykkel.

Dærtenturen forrige helg, foregikk med båt ut Kongsfjorden og ned til Engelskbukta fredag kveld. Gunn hadde gått til Dærten alene kvelden i forvegen og var bittelitt pratesyk da vi dukka opp fredagskvelden. Ren velvære; vi grilla nydelig Svalbardrøye i folie på bålet, skrøyt, løyg, tyllet, tullet og lo til midt på natta. Litt strikking og en aldri så liten yogaleksjon ble det også tid til. Det er viktig å alltid etterstrebe kontroll på sin indre rotchakra; også på Dærten. Egg, bacon og pannekakefrokost på terrasen dagen etter rettet på siste rest av det som måtte være av dårlig karma. 

Vi snakker stålkontroll på rotchakra!

Ikke feil med sikrings-frokost!


Vi fikk gleden av nærkontakt med en liten selkoloni også. De lå og solte seg på en liten holme og lot oss komme riktig nært for å ta bilder. Er sikker på at de fant det nesten like hyggelig som det vi gjorde; seler er ganske nysgjerrige vesner de også, påstår jeg! Nå kan mange sel(v)følgelig tro at jeg vil la meg friste til dårlige ordspill om at dette var en selsom opplevelse som attpåtil var s(j)elden. Nåneidu! -det går ei grense; selv for meg! Jeg nøyer meg med å si at sel er hyggelige og fotogene dyr og at jeg ble glad.



Lørdagsværet var helt formidabelt, så Elisabeth og jeg bestemte oss for å bruke apostlenes hester tilbake til byen. Vi satte kursen over Skaret med en innlagt ekstrasving rundt Zeppelinfjellet før vi landa i byen like før lørdagsmiddagen. Nysnø på toppene, knallblå himmel, ei varmende høstsol, vakre breer og fantastiske fjell gjorde turen hjem rett og slett magisk!

Klarte forresten å formatere minnekortet fra denne turen UTEN at jeg hadde kopiert bildene over på maskinen. Var ei ganske svett jente som fant hjelpeprogrammer og gladelig betalte tretti amerikanske bucks for å laste ned programmet og berge restene. Phu! 

Ny-Ålesund sett fra litt oppi Zeppelin
Elisabeth
Skaret
Fine breen!

Ingen kommentarer: