Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

onsdag 20. januar 2010

Klimaflukt til Spania..

Jeg har rett og slett blitt klimaflyktning denne uka og halve neste-! Kom ned hit til ei leilighet i nærheten av Torrevieja i går formiddag. Foreldrene mine eier den sammen med et vennepar. Er litt prinsipielt i mot å henge rundt på Spanskekysten, sammenlikner det litt med å dra med campingvogn til Bottenviken om sommeren, men jeg lever nær sagt av å bryte prinsippene mine, så hvorfor ikke?! Dessuten trakk jeg ned aldersgjennomsnittet ganske kraftig på flyet. Det var litt sånn rullestol-, armen i fatle- og krykkerally ved gaten, gitt!Klimaflyktning.. -bedre å være klimaflyktning enn å være båtflyktning; -hvertfall enn å være ubåtflykning!

Jeg bestemte meg brått og plutselig da jeg stod på et busstopp på Stakkevollveien i Tromsø midt i forrige uke; det regna, det var holke over alt og det var mørkt. Jeg ble forbanna; hvor er den "ordentlige" vinteren?! Fant ut at Spania er en hur god idé som helst akkurat nå, så jeg heiv meg med pappa som skulle ned på "arbeidsleir" sammen med en samarbeidspartner. Jeg kunne få være med som kokk, mente han. Når så billettene, t/r Alta-Alicante kom på under 4000 kroner, var ikke valget utrolig vanskelig!

Mørketida har slått meg litt over kjeften i år, selv om jeg i prinsippet elsker mørketida og lyset og forandringene vi hele tida har gjennom alle årstider, så innser jeg at organismen ikke digger mørket så mye. Har vært mildt sagt uopplagt i desember og, ikke minst i januar og er lei av å være så lite energisk. Vi kjøpte ei sånn dagslyslampe i midten av desember, men det nytter åpenbart ikke bare å kjøpe den; man må faktisk sitte med trynet inn mot den også. Jeg har ikke fått tid til å få noe kontinuitet på den "lys-badinga", så den fikk aldri den helt store effekten på meg. En anna ting er vel at man skal begynne sånn lysbehandling allerede i oktober om den skal ha ordentlig effekt. Jaja, får sørge for å opplyse meg tidlig nok neste sesong, om jeg ikke bare sørger for å være et helt annet, varmt og godt, sted i mørketida neste år. Tror den sørlige halvkule skal få et besøk om ikke så lenge, begynner å bli litt klar for en litt lengere reise igjen..


Ikke dritvarmt, men deilig mat i lunkne omgivelser og NULL holke!!

Ingen kommentarer: