Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

fredag 22. oktober 2010

Over There? Over Here??

Har forflyttet meg langt som bare dét i fly, slik at Over There nå har blitt til Over Here; nærmere bestemt Ottawa i Canada. Er for øyeblikket. på besøk hos min favorittkusine, Gunn Berit, populært kalt Gun og skal være her et par uker. En avstikker til Junaiten og ei vennine der blir det også tid til! Stas!

Mitt første døgn i Canada har forløpt smertefritt og svært hyggelig. Veldig stas å se Gunn Berit igjen og stas å komme frem etter lang bussing, lang flyging, lang venting og altfor kort soving. Våkna selvfølgelig ultratidlig som følge av jetlagen.

Førsteinntrykket av Canada er at folk er høflige og imøtekommende, at det ikke er veldig tilfeldig at Canadas flagg har et lønneblad i midten og at everything OG ganskemange-body are much bigger, som i Junaiten. Var stor i øynene i matbutikken i går, enda så smal i øynene jeg var etter den lange reisen. Utvalget er formidabelt og størrelsen på pakningene er tilstrekkelig til at hver av dem kan holde liv i en gjennomsnittlig afrikansk landsby i ei uke. Noterer at "ren mat" slik jeg liker det, altså mat med lite tilsetningsstoffer, ikke er så lett å finne. De fleste matvarer er jazza opp på en eller anna måten, med "no fat", "no sugar", sikkert ingen karbohydrater heller og masse fine konserveringsmidler.

Klarte for øvrig å legge igjen lommeboka mi på Hovden, så jeg er her kun med ett minibankkort! Føler at det er litt tynt å satse alt på bare ett kort og fikk smertelig erfare at jeg hadde rett i det i dag. Surra rundt på shoppingsenteret, der Gunn jobber, hele formiddagen. Da ordentligpengene tok slutt og plastikkpengene skulle overta, var moroa jamt over; minibankkortet fungerte ikke! Snakk om typisk?! Etter å ha prøvd et par minibanker, uten hell, demra det for meg; var det ikke noe sånn sperre hos Skandiabanken?! Joda, jeg hadde såkalt regionsperre, viste det seg; kortet kan ikke brukes over hele verden dersom man ikke har åpna kortet for det. Nå er kortet åpnet og moroa kan begynne!

Er ikke verdensberømt på grunn av min sterke retningssans, så jeg er überfornøyd med å ha funnet tilbake til Gunns leilighet helt alene mens hun er på jobb. Hun utstyrte meg med adresselapp i lomma og quarterdollars i lomma for eventuelle "nødtelefoner" til henne. 

Fra i morgen bærer det ut på roadtrip! Har leid bil i fire dager og skal surre en god runde rundtforbi Ottawa, både nord, sør, øst og vest! 

Ingen kommentarer: