Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

mandag 11. oktober 2010

Naturhøst, høstturer og -turnering høyt og lavt.

Oppholdet i nord var ubønnhørlig slutt for denne gang dagen etter planlagt nedreise; tåka letta og flyene gikk som bare det. På fire og en halv time forflyttet jeg meg fra messa i Ny-Ålesund til hjemmet mitt i Alta. Hvem er det som sier at Alta og Ny-Ålesund er usentrale steder?!

Tida etter nedkomst, kan man egentlig kalle det nedkomst?! I alle fall; tida etter hjemkomst, har vært veldig fin. Veldig fin og, faktisk, veldig travel! Å ha ferie i 10 uker er ingen spøk, det! Har hatt utrolig flotte uker hittil, har vært masse på tur og har fått lekt en hel del med mine kjære venner og familie i Alta.





For øyeblikket sitter jeg i Spania. Er her sammen med La familia; foreldre, bror med familie og hans svigermor. Hyggelig og intenst! Fint å lade solcellene littegranne før jeg drar til Ishavet, selv om jeg ikke lengere synes at varme er så stilig, kjenner jeg.

Etter Spania suser jeg en tur tilbake til sør i moderlandet igjen, for en besøksrunde der, før kursen settes mot Canada og Junaiten for ytterligere besøksvirksomhet der. Blir av og til litt svett av meg selv, men tenker at jeg får massevis av tid til rolig kontemplasjon og nesepusting på Bjørnøya, så det er bare å gi full gass og fylle på med opplevelser som kan fordøyes utover vinteren.

Vi skipes etter planen til Bjørnøya den 27. november med Kystvakta. Vi skal delta på kursing på Meteorologisk Institutt i Tromsø fra den 22. november. Disse datoene har nettopp kommet på plass, jeg følte at alt ble mye mer konkret straks jeg fikk datoer å forholde meg til.Vil ikke si at det ble skummelt, men det må da være lov å si at jeg gleder meg og at jeg er spent? Har massevis av tanker om hva tida i nord skal brukes til, tror ikke jeg kommer til å få tid til å kjede meg.

Men, ja! Har altså hatt ferie i snart 5 uker. Det jeg lurer mest på for tida, er hvordan folk egentlig har tid til å jobbe. Har vært så mye på tur etter at jeg kom ned, at jeg ikke engang har hatt tid til å blogge om det. De første 10 dagene jeg var hjemme, var jeg på dagstur hver eneste dag sammen med mor eller med venninner. Senere i måneden var jeg så heldig å få med meg to ulike tredagersturer; én i kajakk og én fottur. Får fortelle litt mer om disse siden, begge var fantastiske turer på hver sine måter! Synes jeg at jeg er ei riktig heldig jente for tida!

September er ofte en veldig fin måned i Alta. 2010 har på ingen måte vært et unntak i så måte; sol fra skyfri himmel, vindstille og finfine temperaturer nesten hver eneste dag. For meg var det nesten et fargesjokk å komme ned til alle de sterke høstfargene, etter en sommer med botanikk på mikrostadiet. Har tatt nesten en milliard naturbilder i denne perioden; jeg klarer nesten ikke å se meg mett når jeg er ute! Det er så vakkert, så vakkert med naturen kledd i sin vakreste høstpryd! -At jeg har kjøpt meg et nytt Canon D7-kamera med et 18-200 objektiv, gjør ikke lykken mindre. Slår, igjen, et slag for materiell lykke!

Ingen kommentarer: