Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

søndag 15. august 2010

Offroadsykling til Tyskerhytta

Carl Petter
Elvekryssing
Torsdag kveld i forrige uke, dro Carl Petter og jeg ut på en liten kveldsekspedisjon fra Ny-Ålesund til Tyskerhytta. På sykkel! Off-roadsykling er ikke akkurat den aktiviteten som står sterkest her oppe, men i enkelte områder er det faktisk fullt mulig!

Vi sykla gjennom det gamle gruveområdet, ut av byen og i retning breene innerst i fjorden, østover. Det bar over store steinete deltaområder, over tundraen, gjennom iskalde breelver, langs stranda, forbi et livlig krykkjefjell med en sulten rev under, forbi både Gåsebu og den franske forkningsstasjonen Corbell og over litt berg, før vi fornøyde dumpa ned utenfor Tyskerhytta. Det er 9 km fra Ny-Ålesund til Tyskerhytta. En finfin kveldstur, med andre ord.

Krykkjefjell
Carl Petter ble stupbombet av to ulike Tjuvjo(helvetes)par. De likte tydelig ikke at han hadde på seg rød jakke. De forsøkte å kakke hull i skallen på ham, samt dra av ham lua. Carl Petter tok dette med stoisk ro, noe jeg ikke ville gjort om jeg hadde vært i hans jakke..

Tjuv-helvetes-jo! 

Off-roadsykling er ikke noe jeg har drevet mye med. Kjøpte ny mountainbike i fjor høst og dro den med meg oppover hit med store planer om utstrakt sykkelvirksomhet. Jeg fikk rett på én måte; vi sykler hele tiden. Ny-Ålesund må være byen der flest mennesker sykler til jobben, fra jobben og rundtomkring hele tida. Sikkert over 80% som sykler hver dag! Utenom bysyklinga, har det foreløpig bare vært denne ene off-roadturen.

Ingen kommentarer: