Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

søndag 4. juli 2010

Fuglenytt fra nord!

Vi er inne i ei utrolig fin tid her oppe nå! Det yrer av liv, til lands, til vanns og i lufta med! Vi var på padletur et par dager nå før helga og så da årets første "sjøsetting" av ærfuglunger! Der, uten at jeg så mye som hadde fått med meg at de var klekka, svømte de som bare dét, mellom alle ærfuglmødrene. Bittesmå nøster med liv i, som svømmer i god fart langs land. Ble nesten rørt da jeg så det; livets små undere!!

Ny-Ålesund er absolutt stedet for "fugleinput", her er en haug med fugleforskere og andre forskere. I dag har jeg lært at, blant annet, ærfuglene lager seg sånne "støttegrupper". De stiller med adoptivforeldre, for bedre å kunne beskytte ungene når de skal ut på tur. Det innebærer at de som fikk vellykkede kull, går sammen med de som ikke lyktes fullt så godt og så hjelper de barnløse de med mange unger og prøver å beskytte dem mot predatorer og andre farer som måtte lure i den store, skumle verden! Det går ikke lang tid fra ungene har hakka seg ut fra egget, til de er i stand til å komme seg avgårde i god fart. -det er vel gjerne litt typisk for dyr som er byttedyr; de har god fart helt fra fødselen. (De andre, de uten spesielt mange fiender, kan ligge og være teit og hjelpeløs lenge før de må ut av reiret/hiet/hula, slik som oss mennesker...)


Kvitkinngåsa har for øvrig også klekket. I går da vi kom inn i byen igjen, kunne vi se mange gåsefamilier ute på bytur. De små lodottene sprang i sikk-sakk mellom de åpenbart bekymrede, men kanskje også ganske stolte, voksne! Ser utrolig komiske ut, disse små vesnene og jeg kjenner at jeg blir i enda bedre humør av å betrakte dem! -må stikke ut og prøve å fotografere dem!


 De var riktig fotovillige! Fine små gåsungene og fine kvitkinngåsa! -midt i byen!

Blir kanskje ikke fullt så komisk når naturens grusomhet kommer for en dag; vi har to-tre ganske nye revunger som bor under ett av husene i byen. Kan vel bli litt blodig og dramatisk når de skal lære seg å smøre matpakka si sjæl, tenker jeg. Gleder meg ikke til dét!

Ganske spesielt å ha et så yrende fugleliv helt inn på husveggen! Mange av fuglene har valgt å bo så langt inn mot byen nettopp for å ha vern mot erkefienden reven. Bare synd en av revene også valgte å bo i by!

Ingen kommentarer: