Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

onsdag 30. juni 2010

Det travle Arktis!

Det er ikke det at jeg ikke har det bra eller at jeg ikke er på tur som gjør at det er stille fra denne kanten! -kanskje snarere tvert i mot?! Har gått i ett, bankende kjør de drøyt 15 dagene jeg har vært her. Har nådd å oppleve masse og sommeren svarer så langt veldig til forventningene!

Har siden jeg kom hit opp, blant annet vært på båttur til velferdshytta "Dærten", med kjapp tur innom Richardlaguna på Forlandet, der det finnes en hvalrosskoloni. Hvalrossene er ordentlig stilige fettberg som bare ligger i en haug og lukter "funky"! Har jobba masse under Symposiumet der både kronprinsen og mange andre prominenser besøkte oss, har gjort ferdig de to siste eksamenene, har deltatt på (men ikke vunnet) Midtsommerfesten, utkledd som en kylling, har vært på tre padleturer og mange vandringsturer og har solt meg i fint lite klær på verandaen på Evenstad, et av husene her.

I tillegg har jeg ledd masse, spist fantastisk god mat i messa hver eneste dag, blitt litt kjent med en haug med greie folk OG blitt angrepet av både terner og tyvjoer. Er for øvrig kokfornøyd med det meste, men synes at tyvjoer er skumle vesner; de angriper deg uten en lyd og er skikkelig lumske. -Takke seg til (den jævla) terna, som lager et voldsomt leven mens den angriper deg!

Artig å være i butikkjobb igjen, etter over 10 år uten å ha gjort denslags. Kundene er stort sett veldig søte og veldig tyske. Noen ganger er de ingen av delene, eller bare én av delene. Noen ganger lukter de "gammel dame" og noen ganger lukter de gammelt fyll. Jeg er like blid, puster med munnen og kvekker tysk til en stadig større medalje uten å egentlig kunne noe av det. Det største skipet vi har hatt inne hitill hadde 2700 passasjerer ombord. Da var det "mildt kaos" i byen og mange av byens innbyggere som hadde fri valgte å ta seg en tur ut av byen, fremfor å leke titten på hjørnet med så mye folk rundtforbi. Blir litt overveldende når vi til daglig er "bare" mellom 150 og 200 her! 

Har ellers fått "utsjekk" på flybussen, og har kjørt noen laster med folk til- og fra flyplassen. I tillegg har jeg debutert som "barkeeper". Slapp heldigvis å servere under den formelle middagen under symposiet; de forstod etterhvert at dét ikke var noen god idé. Jeg kunne prestert å være over middels klumsete i en sånn setting, kjenner jeg.

Skal legge ut noen bilder her når jeg bare får tid. Nå må jeg krype i loppekassa i mitt lille slott. Bor på en liten hybel og deler bad med alle de andre jentene på brakka. Her er plenty av fasiliteter for de som vil trene og holde på med ting, men venter i spenning på at velferdsbåtene skal komme i drift, så jeg kan få kjørt litt båt. Mange kriker og kroker i området rundt her som må utforskes og ikke alt er nært nok for kajakkpadling når man bare har en dag fri i ny og ne.

Ønsker alle "der nede" en strålende sommer. Håper dere får litt bedre vær etterhvert. Vi har hatt fantastiske dager og -netter lenge nå, måtte det fortsette!

For øvrig kan jeg legge til at det har tint utrolig mye bare etter at jeg kom opp. Tundraen er nå mange steder tørr og fin og forholdene for fottur blir stadig bedre. Har kommet opp i over 15 arter i mitt lille fugleart-tellingsprosjekt og øver og styrer voldsomt for å kjenne igjen nye arter. Mange av fuglene stiller i sort-hvit-drakt og er ikke så lett å skille fra hverandre for meg som er helt ny i fjær- og nebb-bransjen. Utrolig gøy med fugler, faktisk! (ikke rart jeg måtte være kylling på festen..)

De bittesmå blomstene som finnes her blir også gjenstand for ivrig granskning, undring og beundring; har logget blant annet Svalbardvalmue, kantlyng, rødsildre, fjellsmelle og reinrose..Hardføre små skapninger! -jeg har lyst på makrolinse til kameraet mitt! Og som de sier her i Ny-Ålesund; vet du om det, har du bruk for det; har du én, har du ingen. Tror jeg bare må...

 Fjellsmelle

Rødsildre. -en av de få jeg kan på latin; saxifraga oppositifolia. 

Ingen kommentarer: