Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

søndag 18. juli 2010

Livet i Ny-Ålesund

Det går i ett, bankende, kjør her oppe. Jobber stadige 45-timersuker og får littegrann tid til tur innimellom øktene. Utrolig hvor mye tid man har til hyggelige ting når man bare har 12 kvadrat å holde orden på i tillegg til at man må skjøtte jobben og vaske litt klær innimellom. Etter å ha vært stillesittende miljøterapeut innenfor rus/psykiatri ved siden av studiene de siste to årene, kan man vel trygt si at jeg er begeistret over å være i en litt mer aktiv jobb. Politijobben som operasjonsleder var jo ikke akkurat noe man ble trøtt i beina av heller..(men ganske trøtt i hodet!)

Har gjort masse forskjellig i jobben for Kings Bay denne sommeren, selv om mesteparten av tida tilbringes i Kongsfjordbutikken. Utenom butikken, har jeg som nevnt debutert i bar. Litt flybusskjøring har det også blitt. Har vært instruktør for ei gruppe på skytebanen; alle som kommer hit må gjennom et teoretisk/praktisk kurs i isbjørnsikkerhet før de får lov til å leie våpen og ta seg utenfor bebyggelsen på egen hånd. Jeg digger å være instruktør og gleder meg til flere dager med isbjørnkurs! Mine gamle kunster som stuepike har også blitt tatt frem og børstet litt støv av.

I serien "Lise gjør ting hun ikke kan", har jeg debutert i skrubben på kjøkkenet. Var såkalt kjøkkenassistent en hel arbeidsdag og var tilnærma rekonvalesent da jeg gikk fra jobb. Vi snakker kroppsarbeid! (-i alle fall i forhold til det jeg har vært vant til, som nevnt..) Det var kjempehyggelig å jobbe sammen med kjøkkengjengen, omtrent like hyggelig som det er å jobbe med de andre gjengene, (Nå var jeg diplomatisk, nå!) og jeg følte det som om jeg var midt inne i et tetrisspill der jeg kjempet om kapp med kopper og glass og bestikk og kurver og samlebånd. Tetris er et sånt lommespill der du må ta unna sånne greier som kommer fallende, de kommer fortere og fortere. Er nok lurt at jeg ikke skal bli for lenge av gangen i skrubben, selv om det var gøy. Tror kanskje det kunne blitt en del tvangstanker og -handlinger av det! Litt sånn; "Hei, du, kom tilbake!! Du kan ikke sette glasset der, det er kurven for koppene"!!!

I butikken går det stadig vekk i ett når de store båtene kommer inn. Det er bare å slappe av og ikke få panikk, selv om du må forholde deg til en evigvarende strøm av mennesker som ønsker å betale med euro og som ikke på sitt bare liv kan forstå at det er noen vits at vi betaler tilbake med norsk mynt og som heller ikke kan fatte at vi ikke kan ta i mot euromynter. (kaine müntsen bitte, nur schaine, eller noe..) De fleste er likevel ganske hyggelige. Lurer på om snart hele Tyskland har vært innom butikken vår.. Kjennes i alle fall ut som om halve befolkningen har vært her. -den halvdelen som ikke er i Finnmark på bobilferie..

Livet i Ny-Ålesund er flott og ganske lett, selv om det er mye jobb. Håper alle trives like godt som meg, i så fall har de et glimrende liv her oppe. Vi er nok litt inne i vår egen boble og livet utenfor bobla er noe vi bare tidvis tar innover oss. Nyheter har jeg ikke sett på tv etter at jeg kom opp, men har da sjekka et par nettaviser et par-tre ganger.

Så mye alenetid blir det ikke, men jeg hadde "Lisefredag" nå på fredag. Da er det sofa, pledd og A-magasinet og Svalbardposten på plakaten. Hadde ingenting å si for fredagsfølelsen at begge blekkene var ei uke gamle.. Det går fly hit opp to ganger i uka, mandager og torsdager, så noen av avisene er ikke blodferske når vi får dem..

Legger ved et par bilder fra dagens arbeidsøkt. Av og til er butikken tom og vi får leke der helt alene..

Endelig fikk æ lov til å tørke støv av de fineste stearinlysblomstran! 
 
Silje e yngst og trenger mye hvile.. 

 Birgit jobba som en "tørk" i dag!

1 kommentar:

Karin sa...

Syns det bildet av Silje var helt genialt!! :-)