Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

søndag 11. juli 2010

Kongebesøk

Kongen av Arktis! 
 
Når man minst venter det, hender det ofte. Innrømmer lett at jeg for lenge siden har senka guarden kraftig i forhold til det med isbjørfare her i Kongsfjorden på sommeren. Det viser seg ganske ofte her i verden at man må spise sine ord, som mora til ei venninne bruker å si. Jeg er helt enig; man må ofte ete sine ord, spesielt når de har vært litt store. I helga begynte ryktene å gå om at, minst én, bjørn var observert inne i fjorden på Blomstrandøya. Ryktene ble bekreftet av noen av pipologene som sågar hadde avskåret bjørnen fra noen av holmene den så ut til å ha kurs mot. Holmer fulle av godsaker til bamsen; egg og fugleunger. Vet ikke i hvor stor grad bjørnen klarer å spise ferdigklekkede individer, men jeg skulle da tro at den tar litt av dét og.

Etter middag i dag, dro vi ut en tur med den ene velferdsbåten for kanskje å få et glimt. Ikke sånn å forstå at vi skulle følge etter den eller noe, nåneilangtifra! Det skulle vel ha passa seg..-men at vi kanskje skulle forsøke på å slumpe til å være sånn bittelitt i nærheten kanskje, ja det skulle vi muligens, sånn mens jeg fikk littegrann utsjekk på båten, mener jeg..

Etter å ha lett rundt halve Blomstrand, viser det seg at den hadde svømt over til fastlandet igjen og befant seg bak Blomstrand. Vi fikk et hyggelig og ganske langvarig møte med en rolig og bedagelig bamse som lunta litt hit og litt dit og surra rundt en liten bit. Så ut som om han (eller hun, hvem vet; ikke jeg) tok livet ganske knusende med ro og han så ut til å være i ganske godt hold. Fint at den ikke er desperat av sult!  

Innser at jeg MÅ ha et nytt objektiv til kameraet mitt. Er drittlei av å få delvis "blury" bilder..

Ei ellers arbeidsfylt og rolig helg i nord ble toppa med et hyggelig isbjørnmøte og avrunda med litt kvalitetstid med revemor og de to ungene hennes. De bor under et av Londonhusene og er de som snart tar for seg av fuglelivet i byen. Søte er de uansett!

Ingen kommentarer: