Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

torsdag 12. august 2010

Høstdrag og tidsklemme..

Nysne på toppan, selv om det er vanskelig å se..
Tiden flyr her oppe i nord. Den siste uka har vi kjent at lufta har fått et skarpt, høstlig drag. Høstfargene i terrenget er et faktum og det går mot høst, selv om vi naturligvis kan oppleve mange varme dager og kanskje litt "indian summer" innimellom?! I går kom det første melisdrysset på de toppene over 1000 meter og allerede i dag fikk vi smake ytterligere; nå ligger nysnøen til under 400 meter og i formiddag var det snø i lufta. Høsten er en deilig årstid. Jeg hilser høsten blidt velkommen og forteller glatt at jeg kommer til å dra en tur til varmere strøk i løpet av den, selv om jeg digger den.

Scheteligtoppen med melisdryss. Tatt i kveld.
Det virker som om en del fugler allerede har vendt nebbet sørover, mens andre flokker seg og øver litt på formasjonsflyging før den lange turen over havet. En del av sjøfuglene er nesten pinlig dårlige til å lette når de skal fly avgårde, tenk at de skal krysse havet! Jeg blir full av beundring og imponasje når jeg tenker på at de mest ivrige faktisk flyr helt til Antarktis for å nyte livet der mens vi har vinter i nord! Mother Nature, altså!?

Jeg kan ikke forstå hvor all tida blir av, det er sjeldent tid til å ringe til fastlandet og det er mange turer jeg ikke har nådd å blogge så mye som en tøddel om. Den ene aktiviteten biter den neste i halen og jeg føler at jeg kommer halsende like bak. Snakk om å ha havna i den arktiske tidsklemma! -og dét uten mobiltelefon og i en hverdag der jeg i dag så min første nyhetssending på nesten 2 måneder! Får med meg nyheter på nett litt dann og vann. Har fått med meg at en hval hoppa på en seilbåt utenfor Sør Afrika, at to kajakkgutter berga livet etter å ha blitt angrepet av isbjørn på Nordaustlandet og at en isbjørn ble funnet død etter skadeskyting i Hornsund og at verden, dessverre og som vanlig, er full av tragiske katastrofer. Bortsett fra dét, så vet jeg ikke skrekkelig mye om verden utenfor Ny-Boblesund..

Mellageret pub! -bilde fra i juni..
Hva driver vi egentlig med her oppe når vi ikke jobber?! Er selvfølgelig på tur mest mulig når jeg ikke er på jobb, både overnattingsturer og småturer. Mye av tida tilbringes naturligvis også i byen. Det lille sommerjobbsamfunnet på Brakkeriggen har det veldig gøy både sammen og med de andre som er her; de som jobber åremål for Kings Bay og, ikke minst, forskerne som kommer og går; noen av forskerne gjør mer av seg enn andre.. Utenom turingen, har et par kvelder blitt brukt til å forsøke å lære fra meg litt redningsteknikker i kajakk. Utrolig gøy å verve flere kajakkpadlere; de kaster seg fryktløst ut i det arktiske isvannet for å lære å redde seg selv og kameraten sin. Litt trening har det også blitt, selv om jeg vel ikke akkurat er i ferd med å prikke inn toppformen. Har klart å lese ei hel bok etter at jeg kom oppover og har strikka snart en hel vott! Det er stort sett alltid noe som kan feires her oppe. Bursdager, nasjonaldager, avskjedsfester, midsommerfester, siste båt-fest, innflytningsfester, dugnadspils, fredagspils, pølsepils og you name it. Pølsepils er onsdagens tilstelning på Mellageret. Ikke alle liker fiskemiddag. De, og vi, kan spise kveldsmatspølse på pub, sammen med en pils eller tre.

Gunn fikk tilbake sin savnede sko!
Enkelte bruker også en del tid på hyss her i byen. Det resulterer i alt fra kunstnerisk lakkerte doringer og -lokk, stjålne sko som (nesten) ble sendt opp med værballongen, sykler opphengt på de utroligste steder og andre mer eller mindre morsomme stunts. Den mest legendariske i mine øyne var da de bygget et bøttekott innenfor døra til Bendiks leilighet da han var borte. Han skjønte ikke mye da han, etter å ha reist langt og lenge fra det fjerne Østen, kom hjem og havna i et bøttekott da han åpna døra til leiligheta si! Her linker jeg skamløst til Lindas blogg for hele historien... Om du vil vite litt mer om livet i Ny-Ålesund fra et annet perspektiv enn mitt, vil jeg anbefale  Lindas blogg. Hun skriver morsomt om stort og smått som rører seg i området og er ei virkelig energisk og sprek dame som er høyt og lavt det meste av tida.

Jeg må innrømme at jeg har forelska meg litt i det bittelille, rare samfunnet her oppe, med alle de fine og morsomme folkene. Trives så jeg nesten sprekker, men prøver også å forberede meg på fastlandslivet som venter ei stund til høsten før nye eventyr kommer etter høsten igjen. Har fått seks måneder jobb på Bjørnøya fra november/desember, om alt går som det ser ut til. Mange eventyr og mye hyggelig som venter der fremme altså!