Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

mandag 30. august 2010

Fisketur til Disethvatnet

 
En kveld i forrige uke kom vi oss omsider ut av Kongsfjorden og litt nordover. En hel liten flotilje med fire båter satte avgårde. Disethvatna ble besøkt og befisket. Havet var blikkstille, himmelen hadde null skyer, livet var ganske lett og jeg kom meg ganske tørrskodd over elva. Jeg har fisketålmodighet på størrelse med ei ert, men orka faktisk noen kast før jeg satte meg ned og utforsket det nye kameraet mitt i stedet. Min fiskekompis, Knut, fikk naturligvis ei flott røye på "min" stang mens jeg pausa. Jeg er så stor at jeg unnet ham den. (argh!) Røya her er utrolig stor, denne var på over et kilo og er visstnok ikke spesielt stor i Svalbardmålestokk.

Lyset begynner å bli vakkert om kveldene nå, synd jeg ikke skal være her lengere utover september og oktober. Da vi kom tilbake til havet, Disethvatna ligger ca én times gange innover i landet fra Laxebu, fikk vi gleden av å nyte en flott fullmåne. Den første fullmånen som har vært særlig synlig denne sommeren. Jeg ulte til månen og applauderte en slik lykke. At jeg ikke fikk fisk, får stå sin prøve.

Laxebu, nok ei hytte!

2 kommentarer:

Friluftsglede sa...

Æ e misunnelig på dæ når det kommer til dine opplevelser der oppe:

Lise Ottem sa...

Takktakk! Jeg er i grunnen nesten litt misunnelig på meg selv også.. :-)