Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

Ei glad jente padlende i Magdalenefjorden på Svalbard

onsdag 16. juni 2010

På plass i nord

Nå har jeg endelig kommet meg nordover til Ny-Ålesund, etter farting i alle retninger ganske lenge. Skal bli godt å være her i sommer, kjenner jeg, selv om det er langt borte fra gamle venner, familie og trær. Her oppe er det stort sett vegetasjon opp til ankelhøyde, om det nå er så mye. Foreløpig tror jeg vi må kalle årstida her oppe for vår, eller forsommer. Det yrer av liv; Rødsildra blomstrer, det er et voldsomt fugleliv og det er, naturligvis, lyst hele døgnet. Har møtt mange hyggelige folk allerede, ser frem til å bli bedre kjent med mange utover sommeren! Mange aktive kropper, så det ser ikke ut til at det kommer til å være et sekunds strev å finne turkompiser!

Har bestemt meg for å notere meg alle fugleartene jeg ser i sommer her oppe. Lærte litt om fugler på den siste studiesamlinga, og nå har jeg fått "blod på nebb"! Har allerede kommet opp i 10 eller 11 ulike arter! Er litt usikker på om jeg virkelig så en sandlo. De andre jeg har sett er: Rødnebbterne (helvetes fugl! Den stuper over deg når du er ute og går og er helt hysterisk når eggene er lagt. Foreløpig bare masete), Tyvjo (også ganske skummel, angriper deg helt lydløst. Min favorittjo? Nei, det er jo-joen!), Ærfugl (fine Ean, hurra!), Hvitkinngås, Snøspurv (snøtitting, som vi liker å kalle den, eneste sangfuglen på øygruppa!), Fjæreplytt (så den i, jadda, fjæra!), Havhest (stilig fugl med ferskvannsmaskin på nebbet, den drikker saltvann og spytter utt saltet!), Polarmåke, Krykkje og Smålom! Ikke verst etter kun få dager her. I Svalbardområdet er det sett over 165 ulike fuglearter, men bare vel 30 hekker regelmessig. 


Smålom, Gavia Stellata.

Har hatt min første arbeidsdag i butikken og har nådd både en liten fest og et par turer. Birgit og jeg har gått både til Gåsebu, innover i fjorden og til Brandalshytta, som ligger utover i fjorden. Topp! Satser på at det blir mange-mange flere turer denne sommeren. Må få utsjekk på velferdsbåten, så blir det sus og driv! Kajakker har de også her. Har med mitt eget padleutstyr, masse turutstyr og til og med min egen terrengsykkel. Gleder meg til å komme meg rundtomkring og til å bli kjent med alle de hyggelige folkene som er her.

 Fine Birgit, som æ traff allerede i fjor her oppe

Alt er egentlig bare lutter glede; bortsett fra at jeg har to hjemmeeksamener som må unnagjøres de nærmeste 5 dagene. Litt sent å angre på manglende lesing nå. Prioriterte tur fremfor lesing i dag også. NP har vært supergreie og har lånt meg et kontor, så nå leker jeg forsker. ( Jeg kommer til å "glemme" å flytte ut av kontoret etter eksamen. Kan jeg ikke bare late som om jeg er fugleforsker? "Butikken? Jeg? At jeg jobber i butikken? Hm, skjønner ikke hva du mener, jeg er jo pipolog!!)

Ingen kommentarer: